NBA Accounttech “What/If: de strijd om bedrijfsdata”

16 sep 2020VISUAL RECORDING, ZAKELIJK TEKENEN

In 2030 de huidige Big-4 failliet verklaard?

Vergelijk bedrijfsdata eens met venkel!

Op 16 september 2020 organiseerde NBA Accounttech een (voor mij als accountant) zeer interessant webinar getiteld “What/If: de strijd om bedrijfsdata”. Dagvoorzitter Nart Wielaard leidde het onderwerp in door een mooie ‘metafoor’ te tonen: venkel! Wie koopt dit in de supermarkt? Nou, in de basis een “thuiskok”. Dat zijn mensen die doorgaans niet kiezen voor een “ongezonde snelle hap”. En dus is de data die behoort bij de aankoop van venkel potentieel zeer interessant voor bijvoorbeeld een zorgverzekeraar. Want een ‘klant’ die venkel koopt is vast veel gezonder dan andere klanten en kan dus een lagere zorgpremie aangeboden krijgen….

Google heeft de Big-4 accountantskantoren over 10 jaar weggevaagd!

Lucas Hoogduin, in de dagelijkse praktijk werkzaam bij KPMG maar vandaag sprekend op persoonlijke titel, nam ons mee naar 2030. In dat jaar gaat ook de laatste Big-4 Accountantsorganisatie zoals we die nu kennen failliet. En dat heeft alles te maken met het “Presentatie Framework” dat Google tegen die tijd gerealiseerd heeft, dat voor de gebruikers veel effectiever en “to the point” is dan de huidige “assurance achteraf die accountants nu leveren”. De succesformule van Google: zij hebben alle bedrijfsdata, combineren die met andere data en zitten daarmee op de kist met goud.

Bovenstaand scenario “zou kunnen gebeuren”. Accountants kunnen wellicht het tij nog keren, maar dan moet er nu geïnnoveerd worden!

Zie data als ruwe olie: raffineer die om via data bedrijfswaarde te creëren!

Alexander Leppink, werkzaam bij BDO, ging hier op door. Hij zag ook wel de risico’s. Maar dan zijn er vaak ook kansen. Zijn boodschap: kijk naar je klanten. Zij hebben verwachtingen en wensen. Maar ook (niet herkende) behoeften. Probeer daarop in te spelen. Ga dus aan de slag met de data. Data is in beginsel “ruwe olie”. Daar kan je dus niks mee, daar moet je eerst bewerkingen op doen. Zorg dat je met behulp van data bedrijfswaarde kunt creëren en gebruik als accountant data in je advisering daarover. Ga aan de slag met het Gartner Analytic Ascendancy Model:

Het Gartner Analytic Ascendancy Model

Accountants: ga niet hobby-en met Power BI!

Martin de Bie, adviseur innovatie bij 216.nl, had daarbij wel een belangrijke waarschuwing: API’s zijn mooi, maar wéét wat er dan aan data wordt uitgewisseld en waar die data terecht komt én denk goed na hoe afhankelijk je wordt van de leverancier van zo’n API! “En ga vooral niet lopen hobby-en in Power BI!”

NBA: Data = zilver, vertrouwen = goud!

Robert Mul, Director Public Trust bij de NBA, werd aan het eind nog gevraagd om zijn reactie, omdat de sprekers ook een aantal keren een beroep deden op de NBA. Hij wilde even een paar sprekers corrigeren: wat hem betreft was data niet goud maar zilver. En is vertrouwen goud waard. Hij heeft gehoort dat accountants zichzelf vooral moeten blijven ontwikkelen en dat daarbij centraal staat om maatschappelijk relevant te blijven. En in dat kader prees hij Accounttech waar wat hem betreft hier al hard aan gewerkt werd.

Niet zo van de ’tekst’?

Het webinar in 1 plaat: mijn Visual Recording

Visual Recording door de #tekenendeaccountant van het Webinar “What/If: De strijd om bedrijfsdata”

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. Themabijeenkomst KADO: Open data & de auditor - F€®®Y Tekent - […] is dát ook wel een beetje een ding; dat we erover práten! Maar eerlijk is eerlijk: in het webinar…

Op de hoogte blijven? Geïnspireerd worden?

 

Vind je het leuk om op de hoogte te blijven van nieuwe producten of diensten, tips om visualisatie zelf te kunnen toepassen of updates over mijn werk en leuke nieuwe opdrachten die ik uitvoer? Abonneer je dan via het formulier hiernaast op mijn nieuwsbrief!

Pin It on Pinterest